De homo's van Suitsupply

De homo's van Suitsupply

Oud nieuws






\

Suitsupply kan terugkijken op een mooie week.

Met het festijn "Iedereen mag zoenen" als hoogtepunt.

Daarvoor meden christelijken en andersoortig gespuis de bus. Of (als je goed kijkt pik je ze er zo tussenuit) slaan ze in blinde paniek hun oogkleppen dicht om de blootstelling aan de nieuwste reclamecampagne van Suitsupply zover als het gaat te minimaliseren.


Er staan namelijk mannetjes op hun posters. En niet zomaar mannetjes, maar liever mannetjes dan vrouwtjes want die hebben maar één recht en das 't lig recht), maar dit zijn homotueuze mannetjes! Geen twijfel over mogelijk want ze hebben zich al tongend, speedodragend laten fotograferen. Zonder schaamte of pardon. Nou, nou.


Het is niet nieuw dat de slimme homo's van Suitsupply de tongen weet te roeren over hun wijze van advertisement. Eerder deden ze dat al met een postercampagne die toen vooral als vrouwonvriendelijk werd bestempeld, de dame werd weggezet als lustobject, haast weerloos overgeleverd aan de nukken van de man. Hoewel ik de plaatjes als tamelijk sexy categoriseerde, waren de klachten niet van de lucht, van feministische clubjes voorop. Overigens vind ik de homovariant eveneens sexy.



Homominnend Nederland, aangevoerd door de LGBTQ-gemeenschap (weet iemand waar die letters voor staan?) wrijft genoegzaam in de handen, met een gevoel van trots, blijdschap en vol bewondering.



Trots omdat hun sexuele voorkeur prominent ten toon wordt verspreid, niet dat het hun verdienste is, maar toch. Blijdschap omdat de indruk wordt gewekt dat hunnie soort toch ook maar gewone mensen blijken te zijn en vol bewondering omdat er eindelijk een bedrijf is dat hun geaardheid op een in-your-face methode afdrukt, op een niet misverstane wijze. Dat het om een commercieel bedrijf gaat dat echt niet wil bijdragen aan de acceptatie van om het even wat, maakt ze geen donder uit. Maar zulke fotos (als in die campagne) maak je  privé, op vakantie of in de slaapkamer met de gordijnen dicht, àls je ze al maakt. Je publiceert ze in elk geval niet.


Tis ordinaire detailhandel dat draait om ordinaire centen, niet om ordinaire mensen.

Niet erg, maar we moeten het ook niet groter maken dan het is.

In een week tijd is mijn tijdlijn op Facebook vol geramd met deze afbeeldingen en in trots gegoten zijn de meeste reacties: "Goed hoor, dat zo'n bedrijf dat durft. Fijn hoor dat wij er ook eens bij horen."

Suitsupply maalt het niet wat jij er van vind, als het resultaat ervan maar terug te zien is in de kassalades.

Uiteraard hebben ze duizenden volgers verloren op de social media en natuurlijk worden bushokjes vernield en posters beklad. Op datzelfde moment huppelen duizenden homo's in superstrakke skinny's en croptops de winkel binnen en laten zich figuurlijk in het pak naaien. Desnoods ook letterlijk.


Dat ze niet voor de veilige weg kiezen valt misschien te prijzen, maar niet te veel, want daarvoor is er te goed over na gedacht.

De starre hetero's blijven weg tot de rust is weergekeerd en hun medehetero's de hype allang vergeten zijn, dat is al lang ingecalculeerd.


Madonna deed het vroeger, Lady Gaga doet het nu : in de bres springen voor de homo's in de miljoenen kasten wereldwijd. Neemt ze het echt voor 'ons' op (En is dat nou ook echt nodig? 'We' blijven buiten de boot bungelen, hoe hard we ook om acceptatie schreeuwen als we ons blijven en laten gebruiken door, door wat eigenlijk? Commerciele shit.) of weet ze een fijne, koopgrage doelgroep aan zichzelf te binden?


Natuurlijk, gebruik ze lekker voor steun en als leidraad voor je coming out, maar zie de artiest en geniet daar van.

Als je het hardst schreeuwt om rolstoelvriendelijke toegangswegen en tegelijkertijd rolstoelen verkoopt, kun je vraagtekens plaatsen bij de mate van onbaatzuchtigheid. Zie het bedrijf dat kleren verkoopt en dat net als christelijken en andersoortige maniakken doodgewoon zieltjes probeert te winnen.


Oogkleppen, waar koop je ze eigenlijk?


 











Reageren?